HSP Levenskunst 

Wat is hooggevoeligheid (HSP) ?

Elaine Aron (grondlegger van de term HSP: Hoog Sensitief Persoon) onderscheid vier kenmerken:

  • sensorische gevoeligheid: je bent gevoelig voor licht, geluid of andere zintuiglijke prikkels zoals prikkende labeltjes van kleding, kou of warmte.
  • emotionele intensiteit, zoals bijvoorbeeld het aanvoelen van sfeer en emoties van anderen, empathisch vermogen of je ervaart je eigen emoties intenser.
  • de diepgaande informatieverwerking, je denkt langer en dieper na, maakt scenario’s in je hoofd, overziet snel de mogelijkheden en risico’s.
  • Snellere overprikkeling (stress). Vanuit mijn praktijkervaring zie ik ook het tegendeel, sneller kans op onderprikkeling bij een deel van de HSP-ers. Dit veroorzaakt ook stress.

Kort gezegd is het DOES: Diep voelen, denken, ervaren en verwerken. Overprikkeling (en onderprikkeling) door interne en externe impulsen en prikkels.  Emotionele reactiviteit. Subtiliteiten waarnemen. 

Voor mij zelf is hooggevoeligheid: anders denken, anders voelen, anders handelen. Verandering begint bij een andere kijk op het leven. 

Wat is levenskunst?

De kortste omschrijving van levenskunst is het leren omgaan met jezelf en de wereld. Wie ben jij in contact met de ander? Het verwerven van een authentieke levenshouding door erachter te komen wie je bent en wat voor jou belangrijk is en je wensen en keuzes daarop af te stemmen om jouw leven mooier te maken.

Om jezelf krachtig te voelen en jezelf krachtig te laten zien, moet je een goed gevoel over jezelf hebben. Dan voel je je energiek en dat is voor je omgeving te merken. Als je maar dingen doet die bij je passen en doe dingen op de manier waarop het bij je past. Gevoelige mensen zijn toch stil en blijven altijd op de achtergrond? Dat hoeft helemaal niet. Maar jij hebt heel andere dingen nodig om krachtig te kunnen zijn dan je extraverte vriendin. Zo krijg jij energie van dingen die andere types vaak saai vinden (zoals me-time) en kun je door activiteiten als met andere mensen dingen doen en veel (en over koetjes en kalfjes) praten, juist snel overprikkeld raken of leeglopen.

Dat is het de (levens) kunst om authentieke keuzes te maken. Keuzes die in de maatschappij misschien niet als gangbaar wordt gezien (gezellig op een feestje blijven hangen, actief mee praten, assertiviteit). Maar het dient jou om hierin je eigen keuzes te leren maken, ondanks dat ze misschien (niet meteen) worden begrepen. Als je dit kan doen vanuit eigen kracht zullen mensen het vanzelf inspirerend gaan vinden. Introverte mensen hebben zoveel diepgang, wijsheid en empathie te bieden. Ik empower jou hierbij graag!

Hier alvast wat tips:

  1. Zorg dat je een plek voor jezelf hebt

‘Claim’ in huis een kamer waar (bij voorkeur) anderen niet zomaar kunnen binnenlopen. Zo kun je je even afsluiten van de prikkels om je heen en kun je in alle rust doen waar jij energie van krijgt. Als je geen plekje in huis kan creëren, creëer er dan een in de tuin. Dit geldt ook voor je werkplek. Kantoortuinen zijn voor introverte mensen echte energievreters. Kijk eens of er toch een mogelijkheid is om in elk geval een gedeelte van de dag apart te zitten. Thuiswerken is ook een goede optie.

  1. Gun jezelf de tijd om na te denken

HSP hebben tijd nodig om hun gedachten en gevoelens te verwerken, te ordenen. Dit zegt niets over intelligentie en zelfs niet over snelheid van denken. Je mag jezelf de ruimte geven om die tijd te nemen. Je hoeft niet meteen ja te zeggen of direct je antwoord klaar te hebben. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat je nog even wilt nadenken en dat je er later op terugkomt.

Als het kan, helpt het om je goed voor te bereiden. Wanneer je goed weet wat je ergens van vindt, is het vaak makkelijker om sneller te reageren. Laat je niet van de wijs brengen door extraverte types die vaak snel hun mening al klaar hebben. Door vragen te stellen help je hen om hun ideeën helder te krijgen, terwijl je intussen ook je eigen mening kunt vormen.

  1. Plan afspraken losjes.

Krijg jij er ook al stress van dat je over twee weken naar dat feestje moet? Het is veel fijner als je wat ruimte voor jezelf inbouwt en de vrijheid voelt hierover zelf te beslissen in het moment zelf. Communiceer met je vriendinnen dat plannen een dingetje is en dat je het fijner vind als afspraken ‘onder voorbehoud zijn’. En dat je graag in het moment zelf wil beslissen hoe het voelt. Dus “zullen we zaterdag ochtend even appen of we af gaan spreken in de middag?” Ook bij verjaardagen of feestjes kun je aangeven dat je er waarschijnlijk wel bij bent maar dat je graag in het moment even kijkt hoe het voelt en of je daadwerkelijk komt. Of geef aan dat je komt maar geef vooraf aan dat je meer een uurtje blijft.

  1. Neem de tijd voor jezelf.

Voor gevoelige mensen is belangrijk om hun hoofd tussendoor even ‘leeg’ te kunnen maken en om even weer bij zichzelf te komen. Heb dus regelmatig een me-time-moment. Ga even naar buiten, ga even naar de wc. Niet direct van de ene afspraak naar de andere rennen. Plan een half uurtje ‘verwerkings’-tijd. Echt geen tijd om tien minuten bij te tanken? Sta dan in elk geval even stil en haal een paar keer diep adem.

Daarnaast is het goed om een paar keer per week iets te doen waarvan jij weer energie krijgt. Meditatie, ontspanning en yoga kunnen hier goed bij helpen. Maar lekker een stuk hardlopen, het bos in, iets creatiefs doen of koken, zijn ook dingen die je kunt doen. Vooral de creatieve flow (dat kan ook werkgerelateerd zijn of iets met zelfontwikkeling of een andere hobby) is belangrijk. Zo blijf je beter in contact met jezelf. Heb je fear of missing out door alle me-time? Bedenk dan dat juist door de me-time jij beter in je vel zit en jij er beter voor een ander kan zijn als je weer sociale dingen gaat doen. Ga voor quality en niet voor quantity.

  1. Omring je met de juiste mensen

Wie gevoelig is, heeft vaak niet zo veel met oppervlakkigheden. Je wilt graag ‘echte’ gesprekken met mensen voeren. De diepgang in. Zorg dat de mensen om je heen dit dus ook kunnen.

Merk je dat je bij bepaalde mensen structureel veel energie verliest, dan is het tijd om daar eens kritisch naar te kijken.

 

Linda Johanna van Lier   

‘Ik gun het jou om daadkrachtig in je gevoeligheid te staan. Dat jij je leven vorm geeft vanuit jouw kwaliteiten en drijfveren/waarden. Ook gun ik jou vanuit blijheid je hooggevoeligheid te kunnen dragen, erkennen, ervan te leren, dieper gaan en gevormd worden zodat je steeds meer en meer bij je Zelf komt. Zo geef je op jouw unieke manier kleur aan het leven.